Over dingen en doetjes in Denemarken.

maandag 27 maart 2017

Tussen twee zeeën.

Het nadeel van het wonen tussen twee zeeën is dat je af en toe last hebt van het zogenaamde "Havgus", de mist uit zee die boven het land blijft hangen.
In het zuiden van Noorwegen, in het noorden van Jutland werd het gisteren 19 graden; wij moesten het doen met 8.
Het "havgus" ligt nog steeds over ons landsdeel. Het is windstil, dus die vervelende wolken zullen niet zomaar verdwijnen.



Maar het is al veel langer licht. Zoals ik gisteren schreef staat de zon om zeven uur op (zomertijd) en gaat om acht uur 's avonds weer onder. Dat is een heel verschil met die donkere wintermaanden.
De kaarsen, die 's winters voor het warme licht zorgen zijn weer opgeborgen. 

Da's ook zo iets: het Deense begrip Hygge, dat schijnbaar "in" is.
Nou-eh, de Hollandse gezelligheid lijkt er veel op hoor. Alleen denk ik wel dat Denemarken het enige land is waar "Hygge" een werkwoord is. "Nu skal vi hygge os" - nu zullen we ons gaan "gezelligen" - nee, dat klinkt niet. En vermaken is toch weer anders.
Ach wat, de Nederlanders zijn er ook goed in; in het hygge.



Om het extra hyggelig te maken bakte ik gisteren makronsnitter en die waren toch lekker!!



Deze moet nog in stukken worden gesneden. De chef bakte hindbærsnitter, die staan ernaast. Sandra en familie kwamen ze opeten - bij de koffie/thee.

Vandaag doe ik het maar rustig aan; ik ben snipverkouden...






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gezellig, laat gerust een reactie achter!