Over dingen en doetjes in Denemarken.

zondag 9 oktober 2016

Alweer een verjaardag. Gelukkig maar!


Alweer een verjaardag.
De mijne dit keer; gisteren.

Toen ik voor de eerste keer mijn verjaardag in Denemarken vierde deed ik dat op "de Nederlandse manier".
Alom bekend: koffie, gebak, hapjes en drankjes.
Alleen kende ik nog maar weinig mensen hier en de gewoonte om de buren met een verjaardag op de koffie uit te nodigen is in Denemarken onbekend.
Mijn schoonouders kwamen; een paar bekenden van de man en dat was het. Wat een verschil met het jaar daarvoor, toen mijn vrienden op de grond zaten vanwege plaatsgebrek.

Enfin, ik haalde de gevulde eieren uit de koelkast; de blokjes kaas met een zilveruitje, de toastjes met zalm en de bakjes met nootjes.
Jaaa, dat hadden ze dus helemaal niet verwacht.
Zoiets serveer je hier op een receptie. Niet op een verjaardag.
Wist ik veel!
Ach, ik weet dat het toch een gezellige avond is geworden en in de loop der tijden kreeg ik "de Deense manier" van verjaardag vieren onder de knie.

  • Geen buren 's morgens op de koffie.  Als je ze wel uitnodigt dan verwachten ze dat je ze te eten geeft en niet afgepoeierd worden met "liflafjes".
  • Geen onverwacht bezoek. Ze vragen netjes of je thuis bent en of ze even langs mogen komen (dan kun je er rekening houden en wat lekkers in huis halen).  De "eters" worden van te voren uitgenodigd, zodat ze met lege magen kunnen aanschuiven.
  • Doe je "alleen" een koffietafel, dan begin je met theebroodjes, wat "wienerbrood" en een taart. Met koffie "avec". Aan de eetkamertafel natuurlijk. Pontificaal gedekt met kop en schotel en cakebordjes. Servetten, kaarsen op tafel; het liefst ook verse bloemen.

Ach, zo formeel ging het er gisteren hier niet toe.
Mijn kinderen zijn per slot van rekening half Nederlands.

Ik had een lunch klaargemaakt.
Met kleine quiches, blini's, zalm, omelet, gebraden ham, paté, gerookte makreel en diverse soorten kaas.
Voor zoon en familie en wat vrienden.

In de loop van de middag kwam Sandra met familie (die moesten eerst een verjaardagsfeestje voor Carl afhandelen) en we kregen koffie/thee met slagroomtaart.

Tussendoor nog wat visite die taart en een drankje kregen.

Avondeten, de ene helft ging naar huis, de anderen kregen roastbeef, aardappelen in roomsaus, groente mm.
IJs tot slot.
En koffie, en thee, en....

Die Denen, die Denen !

De neefjes konden nog even spelen..

En vandaag kwamen ze de restjes opeten.



2 opmerkingen:

  1. Van harte Dorien en nog maar veel gezonde en mooie jaren erbij gewenst met iedereen die je lief is om je heen. Wat een werk zeg, verjaardag vieren in Denemarken. Maar klinkt wel duper gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk om te lezen hoe dat in Denemarken gaat.

    Enne: alsnog van harte!

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!