Over dingen en doetjes in Denemarken.

zondag 21 februari 2016

Bryggers.

Bryggers.
Zo wordt de bijkeuken hier genoemd.
Je spreekt het uit als bruggers.
Het woord is overgenomen uit de tijd dat men bier brouwde in de  de bijkeuken, ook wel grove keuken genoemd (grovkøkken).
Ook de was werd hier gedaan en 's zomers werd zelfs het meeste eten in de bijkeuken klaargemaakt.
Alle huizen hebben nog steeds een bryggers.
Mijn opa en oma hadden er ook een. Daar stond het petroleumstel soep te trekken en werden de appels bewaard.
Wij hebben maar een kleine bryggers.
Daar staan de kasten met schoonmaakmiddelen, de droogtrommel, de magnetron en de wasmachine.
De wasmachine gaf dus vrijdag de geest.
Er is een nieuwe besteld; die komt woensdag en daarom besloten we om de oude vandaag vast naar de stort te brengen.
Tjeetje; die pomp was waarschijnlijk al langer kapot. Omdat er een afvoerput naast de wasmachine zit hebben we niet gemerkt dat het water niet gewoon afgevoerd werd. Eerlijk is eerlijk; ik zet een was over, druk op de knoppen en ga naar m'n werk. Thuisgekomen hang ik het hele zaakje op het droogrek en ik kijk echt niet onder de machine vóór vandaag.
Brrrr, het rook minder aangenaam.
Deheer en mevrouw spin hebben ook ettelijke nesten uitgebroed aan de achterkant.
Dat is een flinke schoonmaak geworden!
Ik heb meteen ook maar het plafond afgewassen, de kasten schoongemaakt, het aanrechtblad geschuurd en de eega heeft nieuwe rolgordijnen voor de installaties gemonteerd.
Het kan er weer mee door.



1 opmerking:

Gezellig, laat gerust een reactie achter!