Over dingen en doetjes in Denemarken.

zaterdag 5 december 2015

Een beetje traditie..


Het begint zo'n beetje een traditie te worden: de jaarlijkse kerst-toer met de twee oudste kleinkinderen.
Op deze natte, winderige zaterdag namen we ze mee naar Aarhus.
Deze keer naar het nieuwe Moesgaard museum.


Eigenlijk had ik ze dit jaar mee willen nemen naar Aarhus Theater, voor de voorstelling "De sneeuwkoningin", maar álles was al maanden geleden uitverkocht.

"Den gamle by", stond ook op de ideeënlijst, maar het was maar goed dat we daar van af zagen, want het was me toch een pokkenweer!!
Deze keer is het Helga die ons bezoekt. De stormen hebben sinds kort namen gekregen; in alfabetische orden.
De A weet ik niet meer, we hadden een erge storm die Bodil heette, een Carl, D en E ben ik kwijt; vorige week maakte Gorm het land onveilig en dit keer is het dan Helga.
In het museum was het droog en warm.



Leuk gedaan.
Bovenaan staat Lucy, het oudste gevonden mensje - 3,2 miljoen jaren oud; 
onderaan de hedendaagse mens.
Daartussen dus al die andere, de neanderthaler, de homo sapiens.....de hobbit (heeft echt geleefd en zag er ongeveer zó uit):


Het is een museum dat het stenen-en bronzen tijdperk laat leven; dat je laat voelen hoe het was in de Vikingentijd te leven, of als moerasvolk 500 jaar voor Chr.
Interactief en heel leuk/interessant.

Na een paar uurtje hielden we het voor gezien en reden naar Aarhus centrum, waar we een late lunch aten bij Jensens Bøfhus.


En dan moet er ook geshopt worden.
Caroline moest een verjaardagscadeau kopen voor haar vriendin en allebei moesten ze nog wat kerstcadeautjes inslaan.
Ik heb er ook twee gekocht.
't Begint al wat te lijken.
Nog wat koffie bij Salling en chocolademelk en dan weer naar huis in het pikkedonker, met wegen die veel van rivieren weg hadden en een wind die je van de weg af wilde rukken.
Wij hadden een gezellige dag.
Donderdag heb ik vrij; dan zal ik Carl uit school halen en gaan we met LEGO spelen en chocolademelk drinken.
Misschien koekjes bakken? 
Dat vindt hij vast leuker dan een museum...dat komt later.

Overigens houdt Helga nog steeds stand!
Hoor de wind waait stormt door de bomen....

1 opmerking:

  1. Hier is het ook onrustig in de atmosfeer. Wind, wind en nog eens wind.... Pffttt, ik ben er wel een beetje klaar mee eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Gezellig, laat gerust een reactie achter!