Over dingen en doetjes in Denemarken.

donderdag 5 juni 2014

De dag van de grondwet...

  1. 5.Juni; de dag van de grondwet
  2. vaderdag
  3. de  jaarlijkse lunch met mijn vriendinnen....



Op "Grundlovsdag" zijn alle winkels dicht; de scholen zijn dicht; veel bedrijven houden gesloten. En degene die werken doen dat hoogstens tot de klok 12 uur middag slaat.

In de parken, op pleinen en bij andere openbare gelegenheden is het een drukte van belang. Hier wordt de Grondwet gevierd.
Want zelfs al zijn de partijen onderling verdeeld in opvatting over het besturen van een land, zelfs al worden er publieke schandalen opgegraven door de venijnige pers, zelfs al zijn er onderlinge discussies en grote onenigheid......over één ding zijn we het allemaal eens: dat de basale rechten van de mensen in dit land, vastgelegd in een boekje van hoogstens 15 bladzijden, het zeer zeker waard zijn om gevierd te worden!
Dat wordt dus sinds 1849 gedaan.


Vaderdag.......
wordt hier op Grundlovsdag gevierd.
Vader hier kreeg een prachtige hortensia voor in de tuin en een meloenplant voor in de kas.

Ik was de hort op.
De 5.juni ga ik al járen lunchen...en kletsen...en koffiedrinken...en kletsen...en lachen....met af en toe een traan...en kletsen met mijn vriendinnen. Normaal altijd op de stadswallen, maar vanwege het buiige weer was het thuis bij Marianne.

Het is ons elk jaar weer een raadsel (en een genoegen) dat 9 vrouwen een gerecht kunnen meebrengen waarvan er geen twee eens zijn!
Ik had eergisteren al een taart gebakken, omdat ik wist dat ik vandaag tot 12 uur moest werken.
De anderen hadden o.a bij ......garnalen met diverse soorten sla mm., gerookte zalm,  visrolletjes, salade met meloen en ui, stukjes kip met..,diverse soorten kaas, karnemelksbavarois en nog meer en meer....

Ik ben weer op de hoogte en kan weer meeleven met het lief en leed van mijn vriendinnen.
Wij kennen elkaar alweer 35 jaar!
Vanaf de tijd toen we jong en slank, onervaren en nieuwsgierig waren.
Jong en slank zijn we niet meer; met de jaren zijn we ook veel ervaring rijker, maar nieuwsgierig naar wat het leven nog in petto heeft, dat zijn we nog steeds!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gezellig, laat gerust een reactie achter!