Over dingen en doetjes in Denemarken.

maandag 3 maart 2014

Voor vrede.

Kaj Munk
het originele manuscript


In 1943 schreef Kaj Munk dit gedicht, dat nog steeds elk jaar in maart gezongen wordt.

HET BLAUWE ANEMOONTJE                     DEN BLAA ANEMONE

Wat gaat er hier gebeuren                 Hvad var det dog, der skete?
Mijn diepbevroren harte-kwarts            Mit vinterfrosne Hjertes Kvarts
Moet wel smelten bij het zien ervan       maa smelte ved at se det
de eerste dag in maart                    den første Dag i Marts.
Wat brak er door de zwarte grond          Hvad gennembrød den sorte Jord
en gaf het met een zeeblauwe waas         og gav den med sit søblaa Flor
een sprankje hemelkleur                   et Stænk af Himlens Tone?
Het kleine anemoontje                     Den lille Anemone,
dat ik vorig jaar hier plantte            jeg planted der i Fjor.

Van Lolland heb ik haar gehaald           Paa Lolland jeg den hented,
Een liefkozing van mijn geboorte-eiland   et Kærtegn fra min Fødeø.
en zo wachtte ik maar af                  Saa gik jeg her og vented
en dacht, dat kan nooit bloeien           og tænkte, den maa dø;
Het mist zeker haar bosgebied             den savner jo sit Skovkvarter,
haar zuivere lucht, haar vette klei       sin lune Luft, sit fede Ler;
in deze vijandelijke zone                 i denne fjendske Zone
vergaat mijn anemoontje                   forgaar min Anemone;
ik zie haar nooit meer                    jeg ser den aldrig mer.

Nu staat ze hier te knikken               Nu staar den der og nikker
als winnaar in het gruis van Jutland      saa sejersæl i Jyllands Grus
ontembaar en zeker                        ukuelig og sikker
ondanks eenzaamheid en mist               trods Ensomhed og Gus,
alsof al's werelds tegenslag              om Alverdens Modgang her
haar een diepere waarde geeft             har givet den et større Værd,
een kleine amazone                        en lille Amazone
en toch mijn anemone                      og dog min Anemone
blauw als de golven der zee               som Søens Bølge skær. 

Wat was er hier gebeurd                   Hvad var det dog, der skete?
Mijn hart zo koud en hard als kwarts      Mit Hjerte koldt og haardt som Kvarts
dat smelt bij het aanzien                 det smelter ved at se det
de eerste dag in maart                    den første Dag i Marts.
Ik dacht, ik ben het voor altijd kwijt    Jeg tænkte: "Evigt skiltes ad
mijn ziel en blijdschap en ik zat         min Sjæl og Glæden," da jeg sad
in de grauwe kille winter                 i Vintrens grumme Done.
Nu zorgt mijn anemoontje                  Nu gør min Anemone
dat ik me weer vrij en blij kan voelen    mig atter fri og glad.

Want deze zuivere kleur                   For denne rene Farve
is voor mij net een voorjaarsdoop         den er mig som en Vaarens Daab,
die laat me opnieuw erven                 den la'r mig nyfødt arve
een eeuwigheid van hoop                   en Evighed af Haab.
dus buig ik mij naar de grond             Saa bøjer jeg mig da mod Jord
en aai voorzichtig je zijdeglans          og stryger ømt dit Silkeflor,
een stukje van de genade-troon            en Flig af Naadens Trone.
Jij klein anemoontje                      Du lille Anemone,
wat is onze schepper groot!               hvor er vor Skaber stor!

(Kilde:
Kaj Munk: "Den skæbne ej til os", side 61-62,
Nyt Nordisk Forlag — Arnold Busck, København 1



Geschreven in oorlogstijd. Een half jaar later werd hij doodgeschoten. 
Kaj Munk, de dichterdominee. Geboren op het eiland Lolland en vanwege zijn ambt  verplaatst naar noord-west Jutland. Een verzetstrijder, wat tussen de lijnen doorte lezen is.

Voor iedereen in Oekraine; voor iedereen die geen oorlog, strijd en onrust wil.
Voor vrede.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gezellig, laat gerust een reactie achter!